|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jakić Vojislav (Srbija)1932-2003. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Rođen je 1932. u Velikom Radobilju kod Kavadaraca (Makedonija).
Umetničkim radom se bavio od
1954. godine. Posle čitavog ciklusa polica, potpuno se posvećuje iscrtavanju
neobičnih svitaka. Počev od 1960. uradiće do svoje smrti preko deset
hiljada crteža, koji su nekada dostizali dužinu i do više metara. U
njima konačno nalazi odmorište svoje duše, ovaploćenje svojih
fantazmagorija.
Najčešće je radio tušem, flomasterom, ređe koristi boju, pastel ili gvaš. Uz crtež je neretko stavljao i svoj zaključak, kao dodatni medijum, kako bi svoje opservacije i pisanom reči pojačao. Prenosio je na svoje rolne, kako ih je sam nazivao, svoje opsesije pune gorčine i atmosfere memento mori... Za jednu od svojih najdužih rolni, govorio je – Ovo nije crtež, nije ni slika, ovo je nataložena tuga! Taj čudni, crni čovek, kako su ga zvali zbog permanentne crne boje garderobe, skretao je na sebe pažnju kao neprijatna savest, kao personifikacija prognanog, izdanog, a njegove antropomorfne i zoomorfne forme, bujale su kao pod radijacijom ljudskog neprijateljstva. |
Snažni linearizam halucinantne, multiplicirane nervature, kojoj se
ne nazire ni početak ni kraj, stvara jedinstvenu atmosferu u kojoj
osećamo snažno prisustvo umetnikove čulnosti, agonije. Cevaste forme
ornamenata organskog porekla tvore jedinstvene arabeske, koje
obiluju optičkim efektima, pozivajući u dubinu ili izvlačeći formu
iz ravne površi. Kao sredstvo kontemplacije, Jakić je koristio
alegoriju, simbol, metaforu. U svetu odavno uživa veliki ugled, a njegova dela nalaze se na stalnim postavkama najznačajnijih galerija i muzeja za art brut. Svetski je klasik. Collection de l Art brut, u Lozani, baštini njegova najznačajnija ostvarenja. Na međunarodnom 10. bijenalu naivne i marginalne umetnosti 2001. godine u MNMU u Jagodini, Srbija dobija Veliku nagradu za izložena dela. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Višenaslovna slika, 1975. tuš na papiru, 69x98cm |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|