Четврти Тријенале Музеја наивне и маргиналне уметности: Ексцентрици

Шта значи бити ексцентричан данас, као човек, као уметник, као институција?
Какав је осећај бити изван геополитичког центра, као појединац, колектив коме припадаш, или као држава чији си грађанин – на периферији мира и друштвеног напретка, расподеле политичке моћи и новца, стабилне климе и екосистема, доступног здравственог система, образовања, технолошког развоја?
Какав је осећај стварати изван центра уметничког света? Да ли је могуће водити достојанствен живот без подршке, признања и материјалне надокнаде за рад? Да ли само учешће на престижним манифестацијама доноси видљивост? Да ли институционална подршка и укључивање у мејнстрим токове, једном када се у њих уђе, заувек бришу позицијунезависности, ексцентричности?
Каквог профила треба да буде институција која прикупља, проучава и излаже овакву врсту уметности? Да ли она треба да се држи матрица које успоставаљају музеји у чијем је фокусу мејнстрим уметност – истих критеријума одабира, излагачког концепта, начина сарадње са уметницима, пратећих програма. Или она мора да стреми томе да буде авангардна, нова, обрнута наопачке, узводна, храбрија?
Политички тренутак коме сведочимо је значајан за преиспитивања позиција моћи институција, па и позиција маргине и центра. Поставља се питање: ко треба да одлучује о програму и концепту институција, тим експерата или шира друштвена заједница? Ко је та заједница – сви грађани заинтересовани за културу? Радници у култури – кустоси, уметници, техничари, независна културна сцена? Нови облици самоорганизовања показују горућу потребу да се поредак мења, да се успоставе нови механизми функционисања и одлучивања, да се преиспита хијерархија и да се пронађу алтернативе.
Овај Тријенале је зато отворено за све који осећају да се налазе изван зоне стабилности, комфора, постојећег поретка. За оне који су пољуљани, децентрирани, измештени, другачији, неприлагођени. За све оне који осећају да ексцентричност има велики политички и еманципаторски потенцијал и да снага лежи у опирању деструктивним силама које нас вуку ка центру збивања – месту контроле, једноумља и агресивне моћи.

Fourth Triennial of the Museum of Naïve and Marginal Art: Eccentrics

What does it mean to be eccentric today—as a person, an artist, an institution?
What does it feel like to be outside the geopolitical center—as an individual, as part of a collective, or as a citizen of a country—on the periphery of peace and social progress, the distribution of political power and wealth, climate stability and ecosystems, accessible healthcare, education, and technological development?
What does it feel like to create outside the center of the art world? Is it possible to lead a dignified life without support, recognition, and financial compensation for one’s work? Does visibility only come through participation in prestigious events? Once institutional support and mainstream inclusion are achieved, do they erase the position of independence and eccentricity forever?
What kind of institution should collect, study, and exhibit this type of art? Should it adhere to the models established by museums focused on mainstream art—the same selection criteria, exhibition concepts, ways of collaborating with artists, and accompanying programs? Or should it strive to be avant-garde, new, turned upside down, countercurrent, braver?
The political moment we are witnessing is crucial for reexamining the positions of institutional power, as well as the relationship between the margin and the center. This raises the question: Who should decide on the program and concept of institutions—a team of experts or the broader social community? And who is that community? All citizens interested in culture? Cultural workers—curators, artists, technicians, the independent cultural scene? New forms of self-organization reveal a pressing need to change the order of things, to establish new mechanisms of functioning and decision-making, to rethink hierarchy, and to find alternatives.
This Triennial is therefore open to all who feel they exist outside the zone of stability, comfort, and the established order. To those who are shaken, decentered, displaced, different, unadapted. To all who recognize that eccentricity holds great political and emancipatory potential, and that strength lies in resisting the destructive forces pulling us toward the center of events—aplace of control, conformity, and aggressive power.

ПРАВИЛНИК 4. ТРИЈЕНАЛА НАИВНЕ И МАРГИНАЛНЕ УМЕТНОСТИ

  1. Међународна изложба Тријенале МНМУ организује се почев од 2016. године, након Салона (1970-1980) и Бијенала (1981-2013), које МНМУ у континуитету организује од 1970. године. Организатор Тријенала МНМУ (у даљем тексту Тријенале) је Музеј наивне и маргиналне уметности, Београд, Србија (у даљем тексту Организатор). Ове године Тријенале носи назив: Ексцентрици.
  2. Правилник и пословник Тријенала доноси Стручни савет Музеја наивне и маргиналне уметности.
  3. Службени језици Тријенала су српски и енглески.
  4. Kонкурс је отворен за све уметнике који прихватају услове учешћа. Уметници задржавају слободу избора теме и технике. За жирирање ће бити прихваћени само оригинални радови настали у последње три године (не старији од 2022. године). Уметници конкуришу са 3-5 радова.
  5. Изложбене категорије су:
    а. Сликарство
    б. Цртеж – Графика
    в. Скулптура
    г. Проширени медији
  6. Пријављивање се врши путем онлајн пријаве, линком на сајту Организатора www.mnmu.rs, а фотографије радова потребно је слати у резолуцији: 1920×1200 px, 300dpi JPG (RGB).
  7. Уколико аутори услед техничких немогућности не могу да се пријаве путем онлајн пријаве, могу се пријавити преузимањем и попуњавањем обрасца са сајта Организатора. Образац морају попунити са свим траженим подацима и у прилогу доставити фотографије радова, краћу биографију и потписати пријаву и доставити је на адресу Организатора у Јагодини, ул. Бошка Ђуричића 10, Србија, препорученом пошиљком у року који је одређен чланом 8. овог Правилника. Аутори се обавезују да обавесте Организатора о евентуалној промени адресе, броја телефона или мејл адресе.
  8. Аутори се обавезују да пријаву за Тријенале поднесу најкасније до 30. маја 2025. године, на један од начина наведен у члану 6. и 7. овог Правилника.
  9. Селекцију радова који ће бити изложени на изложби Тријенала извршиће стручни Жири.
  10. Оригинални уметнички радови, које је жири одабрао за излагање на основу приложених фотографија, потребно је доставити Организатору најкасније до 15. августа 2025. године.
  11. А утори су у обавези да дела са којима конкуришу на Тријеналу обавезно потпишу. Неопремљени селектовани радови биће опремљени према одлуци Организатора, са чиме су се аутори сагласили подношењем пријаве за учешће на Тријеналу.
  12. Резултати жирирања за радове које је жири одабрао за излагање на изложби Тријенала биће објављени на сајту Музеја наивне и маргиналне уметности www.mnmu.rs 1. јула 2025. године.
  13. Рок за пријем радова које је жири одабрао за излагање на изложби Тријенала је од 1. јула до 15. августа 2025. године.
  14. Трошкове слања одабраних радова за излагање на изложби Тријенала, трошкове транспорта и евентуалне царинске трошкове у земљи пошиљаоца сносе аутори.
  15. Све информације у вези Тријенала можете добити путем електронске поште на адреси trijenale@mnmu.rs.
  16. Награде Тријенала:
    Велика награда
    Додељује се аутору чија дела карактеришу највише уметничке вредности у односу на радове које је Жири прихватио за излагање на Тријеналу. Добитник Велике награде стиче право на самосталну изложбу и монографски каталог о трошку Организатор
    Откупна награда
    Додељује се аутору који учествује на Тријеналу, чије је дело од посебног значаја за збирку МНМУ и износи 1.000 евра коју исплаћује Фондација „Фонд Ото Бихаљи Мерин“.
  17. Награде ће доделити председник Жирија на отварању изложбе Тријенала.
  18. Награђене радове аутори могу донирати, односно поклонити Организатору (МНМУ) за збирку, као и остали аутори чије радове је жири одабрао за учешће на изложби Тријенала.
  19. Одлуке жирија су коначне.
  20. Организатор ће публиковати каталог са каталошким подацима и репродукцијама дела свих излагача. Аутори који су се пријавили за учешће на Тријеналу, на један од начина који је уређен овим Правилником, дају сагласност да репродукције њихових радова буду коришћене за израду каталога Тријенала и у пропагандне сврхе и одричу права накнаде за репродуковање рада у каталогу, као и за пропаганду изложбе у најширем смислу.
  21. Сваки излагач добија бесплатно један примерак каталога.
  22. Организатор не сноси одговорност за оштећене радове у транспорту, приликом пријема и приликом слања радова натраг аутору.
    Записник о оштећењу радова у транспорту биће одмах достављен аутору након што Организатор дође у посед записника.
  23. Потписивањем пријавног обрасца, аутор прихвата све наведене одредбе Правилника 4. Тријенала МНМУ.

Стручни савет Музеја наивне и маргиналне уметности

Музеј наивне и маргиналне уметности Вас позива да учествујете на међународном Тријеналу МНМУ - ЕКСЦЕНТРИСТИ

Пријем конкурсног материјала:
7. април - 30. мај 2025.

RULES AND REGULATIONS OF THE 4TH TRIENNIAL OF THE MUSEUM OF NAÏVE AND MARGINAL ART

  1. The International Exhibition Triennial of the Museum of Naïve and Marginal Art (MNMA) has been organized since 2016, following the Salon (1970–1980) and Biennial (1981–2013), which MNMA has continuously organized since 1970. The organizer of the Triennial (hereinafter referred to as the Triennial) is the Museum of Naïve and Marginal Art, Belgrade, Serbia (hereinafter referred to as the Organizer). This year, the Triennial is titled: Eccentrics.
  2. The rules and regulations of the Triennial are established by the Professional Board of the Museum of Naïve and Marginal Art
  3. The official languages of the Triennial are Serbian and English.
  4. The competition is open to all artists who accept the conditions of participation. Artists retain the freedom to choose themes and techniques. Only original works created in the last three years (not older than 2022) will be accepted for jury selection. Artists may submit 3–5 works.
  5. The categories are as following:
    a. Painting
    b. Drawing – Graphics
    c. Sculpture
    d. Extended Media
  6. Applications must be submitted online via the link available on the Organizer’s website www.mnmu.rs. Artwork images must be sent in the following resolution: 1920 x 1200px, 300dpi, JPG (RGB).
  7. If authors are unable to apply online due to technical difficulties, they may download and complete the application form from the Organizer’s website.
    The completed form must include all required information, along with images of the works, a short biography, and a signed application, which must be sent to the Organizer’s address in Jagodina, Boška Đuričića 10, Serbia, by registered mail within the deadline specified in Article 8 of this Rules and Regulations. Authors must notify the Organizer of any changes in address, phone number, or email.
  8. Applications for the Triennial must be submitted no later than May 30, 2025, using one of the methods outlined in Articles 6 and 7.
  9. The selection of works for the Triennial exhibition will be carried out by an expert Jury.
  10. Original artworks selected for the exhibition, based on the submitted images, must be delivered to the Organizer no later than
    August 15, 2025.
  11. Authors are required to sign the works they submit for the Triennial. Unframed selected works will be framed according to the Organizer’s decision, which authors agree to upon submitting their application.
  12. The jury’s selection of works for the exhibition will be published on the Museum of Naïve and Marginal Art’s website www.mnmu.rs on July 1, 2025.
  13. The deadline for receiving artworks selected by the jury is from July 1 to August 15, 2025.
  14. The costs of sending selected works for the exhibition, transportation, and any customs fees in the sender’s country are borne by the authors. The exhibited works will be returned to the authors in the same manner no later than one month after the exhibition ends. The Organizer will cover the costs of returning the artworks, including transportation and any customs fees in Serbia. Any additional customs fees in the recipient country upon return are borne by the author
  15. For all inquiries related to the Triennial, contact the Organizer via email at trijenale@mnmu.rs.
  16. Triennial Awards
    – Grand Prix
    Awarded to the author whose works presents the highest artistic value among those selected by the jury for the exhibition. The Grand Prix winner will be entitled to a solo exhibition and a monographic catalog at the Organizer’s expense.
    – Purchase Award
    Awarded to the author participating in the Triennial whose work is of special significance to the MNMA collection. This prize amounts to €1,000, paid by the Oto Bihalji-Merin Fund Foundation.
  17. The awards will be delivered by the President of the Jury during the opening of the Triennial exhibition.
  18. Award-winning authors may choose to donate their works to the Organizer (MNMA) for the collection. Other selected authors may also donate their works.
  19. All jury decisions are final.
  20. The Organizer will publish a catalog containing catalog data and reproductions of works by all exhibiting authors. Authors who apply for the Triennial agree that reproductions of their works may be used for catalog production and promotional purposes, waiving any rights to compensation for the reproduction of their works in the catalog or for exhibition promotion.
  21. Each exhibiting author will receive one free copy of the catalog.
  22. The Organizer is not responsible for any damage to the artworks during transportation, receipt, or return shipment. A damage report will be sent to the artist as soon as the Organizer receives it.
  23. By signing the application form, the author fully accepts all the provisions of the 4th Triennial MNMA Rules and Regulations.

 Professional Board of Museum of Naïve and Marginal Art

Prijavni formular | Application form

Podaci o autoru | Author data


1

2

3

4

5