САВА СЕКУЛИЋ
Аутентични самоук, интуитивни визионар, снагом, оригиналношћу и истрајношћу ликовног инстинкта досезао је далеко испред свог времена.
Данас се убраја међу најзначајније светске класике неконвенционалне уметности, која је настајала изван мејнстрим токова званично признате академске и професионалне уметности. Јединствен уметнички опус сингуларног израза, настајао током безмало шест деценија опсесивног стваралаштва, издваја га као јединствену појаву у наивној и маргиналној уметности, али и савременој уметности уопште. Иако је сам уметник, на известан начин, своје место одредио додајући имену псеудоним самоуки, његово дело истовремено је одређивано у широком распону, од самоуког ликовног израза и наивне уметности, утемељених у традиционалним вредностима, до потпуне неограничене слободе арт-брута и уметности аутсајдера. Неспутани визионарски дух Секулића којим зраче његова дела и даље преиспитује и помера визуре и оквире прихваћених норми, остајући изван граница и подела, слободан, неухватљив, измичући оквирима дефиниција и класификација.
Рођен је 17. фебруара 1902. године у српској породици у далматинском селу Билишане. Са својих петнаест година на аустроугарско-италијанском фронту бива рањен и трајно остаје без вида на десном оку, напушта родни крај и сели се из места у место бавећи се разним пословима, као надничар, дрвосеча, лађар, фабрички радник и зидар. Потпуно самоук, са тридесет година најпре почиње да пише песме, а убрзо и да црта и слика. Године 1943. трајно се настањује у Београду где ради као зидар. Након пензионисања, 1962. године у потпуности се посвећује уметности, сликарству, цртању и поезији. Излагао је од 1964. године, а самостално од 1969. године. Преминуо је 26. јануара 1989. године у Београду.
Аутентични визионари попут Саве Секулића, који стварају на маргинама друштва, често у раскораку са временом у коме живе, својим снажним сингуларним креативним осећајем света и искреним, инстинктивним трагањем за личним истинама, подсећају нас на исконске вредности које су човека вековима водиле на његовом цивилизацијском походу кроз време, бојећи их и преобликујући печатом оригиналне ликовне инвенције.