Након успешног отварања у Галерији Музеја наивне и маргиналне уметности у Јагодини, интернационална изложба Четврти Тријенале МНМУ: Ексцентрици, кустоскиње Радмиле Стаменковић, биће приказана и у Салону Ото Бихаљи-Мерин у Београду. Отварање је заказано за четвртак, 23. октобар у 18 часова.
Селекцију радова и концепт поставке за ову прилику направила је кустоскиња Салона Ото Бихаљи-Мерин, Сенка Латиновић. Због мањег капацитета изложбеног простора, на изложби ће бити приказана педесет два дела четрдесет аутора, док ће радове преосталих петнаест учесника Тријенала посетиоци моћи да погледају у дигиталном облику, у виду репродукција на ЛЕД екрану.
Овогодишњи Тријенале поставља питање шта значи бити ексцентричан данас и какав потенцијал за будућност носи ексцентричност. Центар и периферија, мејнстрим и маргина, институционална и ванинституционална валидација су појмови који нас све више заокупљају, не само као уметнике и раднике у култури, већ и као људска бића. Да ли можемо да се надамо да турбулентна времена у којима тренутно живимо најављују радикалну промену парадигме, шансу за нови почетак у коме ће бити неопходно посматрати свет, међуљудске (и међуврсне) односе, као и уметност из потпуно другачије, децентриране перспективе?
Неки уметници Четвртог Тријенала експлицитно су политички у том настојању: њихови радови преиспитују класификације и идентитете, трансформације пејзажа, животиња и људи. Свет који приказују пред нама се отвара као кошмарни бал под маскама које се топе под гранатама, пожарима, ерупцијама и ватрометима, стварајући неочекиване хибриде и савезништва.
Поједини уметници кроз уметничке визије отварају она чувена врата перцепције – за шта је потребна велика храброст и препуштање без стега самоконтроле. У том простору појављују се анђели и библијске фигуре, али и утваре, ванземаљци, приказе и други гранични ентитети који обитавају у свету несвесног и оноземног.
Најзад, одређени аутори урањају у свет монструма извитоперених физиономија, који ипак не делују претеће, већ интригантно. Посматрамо их са мешавином симпатије и нелагоде, питајући се да ли се рађају као метафора нашег времена – и да ли је свако кризно доба осуђено да се препозна у често цитираном (парафразираном) Грамшијевом цитату: „Стари свет умире, нови се још не може родити; сада је време чудовишта.“
На изложби ће бити приказани и радови француске уметнице Изе Папасијан, која је освојила Велику награду Тријенала, као и радови младе српске уметнице Теодоре Нешковић, награђени Откупном наградом Тријенала.
Током изложбе биће организована кустоска вођења суботом у 13 часова, као и сусрети са некима од учесника Тријенала 7. и 13. новембра од 18 часова. Изложба ће бити отворена до 22. новембра 2025. године.
Све актуелне информације биће доступне и на Инстаграм профилу Салона Ото Бихаљи-Мерин – @salonobm.






































