Након представљања изабраних радова “Арт брут. Радови из колекције Инфелд” у Салону Ото Бихаљи-Мерин у Београду, у децембру 2023. и јануару 2024, ова значајна изложба је у целини отворена у Музеју наивне и маргиналне уметности у Јагодини 18. јануара 2024. у 18 часова. На отварању су се присутнима обратили Амадеус Фалтајнер, директор Аустријског културног форума, Данијела Ванушић, помоћник Министра културе за културно наслеђе и дигитализацију, Светлана Стојилковић, директорка музичке школе др Милоје Милојевић из Крагујевца и др Ивана Башичевић Антић, директорка Музеја наивне и маргиналне уметности. Изложба ће трајати до 31. маја 2024. године.

“Велико нам је задовољство што ће ова значајна изложба, чији смо избор радова представили публици у Београду, бити постављена у целини у просторијама МНМУ у Јагодини. Свих 90 радова са пратећим видео материјалима биће постављени на три нивоа у згради Музеја. Публика ће имати прилику и да ужива и у пригодном музичком програму”, најавила је др Ивана Башичевић Антић, директорка МНМУ.

У поставци се налазе радови из педесетих година 20. века чији су аутори међународно познати великани попут Скотија Вилсона (Scottie Wilson), Илије Босиља и Фридриха Шредер-Зоненштерна (Friedrich Schröder-Sonnenstern), преко дела уметника из Гугинга код Беча Освалда Чиртнера (Oswald Tschirtner), Аугуста Вале (August Walla), Јохана Хаузера (Johann Hauser), Хајнриха Рајзенбауера (Heinrich Reisenbauer), Фрица Колера (Frica Koller) па све до арт културела (аrt culturel) великих аустријских сликара као што су Арнулф Рајнер (Аrnulf Rainer) и Петер Понграц (Peter Pongratz), који су тражили и пронашли инспирацију у арт бруту.

The beginning of the "Infeld" Collection, which today is one of the largest art collections in Austria, was made by the Viennese school of fantastic realism close to surrealism. After an exhibition in 1965, Peter Infeld felt the need to collect paintings and meet their creators personally: "I liked the meticulous ways of painting, returning to the techniques of the old masters, engaging in psychoanalysis." That confusion of different ideas, which were foreign to me, encouraged me to buy. From the very beginning, a cordial relationship developed with the painters, with people who unfailingly followed their own path... I wanted to provide assurance regarding their quality. Wherever that painter goes, I will follow him."

Након личног упознавања са сликарима Бечке фантастике уследило је перманентно, страсно бављење њиховом уметношћу и вишедеценијско пријатељство са Ернстом Фуксом (Еrnest Fuchs), Антоном Лемденом (Anton Lehmden), Ариком Бауером, Волфгангом Хутером (Wolfgang Hutter) и Рудолфом Хаузнером (Rudolf Hausner). Редовне посете изложбама и атељеима су бечким произвођачима струна омогућили да прате стваралачки пут ових уметника.

Peter Infeld, who was a successful businessman all over the world, collected not only Viennese fantasy painters, but also constantly discovered new artists. In this way, he managed to form a collection of a wide spectrum. In addition to the Vienna School of the fantastic realism, the focus of the collection was naive art, pop art, paintings for Buddhist meditations from Tibet (so-called tangka) and art brut.

Peter Infeld writes: "The wide spectrum of contemporary art was chosen, in turn, based on the personal sensibility of the artist and his way of creating." From this understanding of collecting comes a completely personal affinity and emotional relationship to the work of art."

The works of art brut artists from Guging, near Vienna, with whom the Infeld family is connected by decades of friendship, are no exception. Margareta and Peter Infeld tried to maintain personal contact with the artists and visited them often. "The great old lady" Infeld could not be deterred even by the great physical effort of constant trips to Guging for the selection of the works of local artists, which were determined by the proximity of their creators," recalls prof. Johann Feilacher (Johann Feilacher), longtime director of the Guging Art Brut Center. For him, these "works are not just pictures created anytime and anywhere, but are witnesses to a personal relationship between the Infeld family and the artists." This relationship can be read from numerous works and makes the "Infeld" Collection unique.

Three works by one of the most famous Austrian artists, Arnulf Reiner, are part of this exhibition. They were created as part of visits to Guging, which began in the mid-sixties of the 20th century, and occupy a special place. On them, the artist established direct contact with Arnold Schmidt and Johann Hauser, painting over their works in 1994.

 

Музеј наивне и маргиналне уметности 2024. Сва права задржана.
Privacy Policy / Terms of Use