DREAM CATCHERS 

гостујућа изложба Музеја савремене уметности, Загреб (18. 11. 2022 – 20. 1. 2023) 

Галерија МНМУ, Јагодина 

 Ауторка изложбе: Даниела Билопавловић Беденик, кустос МСУ Загреб 

Концепција изложбе: Даниела Билопавловић Беденик, Горан Стојчетовић (Art Brut Srbija) 

Студијска излоба која представља пресек савремене уметничке маргиналне – аутсајдерске и арт брут сцене из Хрватске и Србије. Након Загребачке презентације 2020. године, ова изложба настала у сарадњи Музеја савремене уметности из Загреба и асоцијације Арт Брут Србија, представила је домаћој публици избор аутентичних дела деветнаест аутора неконвенционалне уметничке сцене Србије и Хрватске.   

 Штампан је плакат и двојезични деплијанер. 

Hvatači snova / Dream Catchers, деплијанер; издавач: Музеј сувремене умјетности, Загреб; текст: Даниела Билопавловић Беденик, др Ивана Башичевић Антић; превод: АЛБИОН, Зана Шашкин, Радмила Пауновић Штајн; ликовно обликовање и прелом: Татјана Звер. 

КРАТКА ТЕЗА О ЈЕДНОМ ВРЕМЕНУ 

 Једна од најважнијих димензија уметности у функцији је критике оних процеса у друштву који онемогућавају појаву и опстајање нових, другачијих и аутентичних феномена тог друштва. Уметност самоуких или пак аутсајдер уметника чини управо то нудећи нам истовремено неке нове и непредвидиве садржаје. „Уметност себи увек, намеће као циљ поново откриће човека, који је већ толико пута био откриван и сакриван, па поново откриван и опет изгубљен од истих откриватеља. Сваки нови уметник који има нешто да „каже“, врши улогу откривача човека; како је и сам човечије биће, врши једну парадоксалну функцију откривања самога себе, проналазећи се након што је већ постојао и сазнајући кроз своју компликовану личност, зиономију и суштину читавог друштва.“ (из: Језик апстрактне уметности, Мића Башичевић)  

Својом суштином и начином настанка, уметност аутсајдера део је оног што називамо савремена уметност и у том смислу, сарадњом са Музејем сувремене умјетности из Загреба кроз изложбу Хватачи снова, желела сам да допринесем глобалном процесу брисања граница које су унутар савремене сцене држале аутсајдер уметност изолованом и тиме мање видљивом за читаво друштво. Како је горе цитираним текстом критичар Мића Башичевић написао сад већ култни текст којим је подржао појаву апстрактне уметности раних 1950их година, применљивост тих речи на проблем савремене аутсајдер уметности говори о сродности њихових позиција – позицији апстракције у моменту када је она потпуно нечитљива и страна публици, са позицијом аутсајдер уметности у моменту када је она као појам непознаница за ширу публику а истовремено бива најзад препозната као важан а равноправан део савремене уметничке праксе уласком у водеће мејнстрим институције попут Центра Помпиду у Паризу или Тејт-а у Лондону. 

Даниела Билопавловић Беденик 

 DREAM CATCHERS 

 „Права умјетност никада није тамо гд‌је ју очекујеш: на мјесту гд‌је је нитко не узима у обзир и не именује је.“ Јеан Dubuffet 

Изложба „Хватачи снова“ обухваћа пресјек сувремене умјетничке маргиналне – аутсајдерске и арт брут сцене из Хрватске и Србије и први је такав пројект и почетак сурадње на том пољу земаља Балкана и источне Еуропе. Настала је у сурадњи с Удружењем Арт Брут Сербиа (АБС) које се од оснутка 2014. године бави откривањем нових, “невидљивих” ствараоца и талената, те њиховим укључивањем у друштвени и културно-умјетнички живот. На изложби су представљени маргинални умјетници од којих неки излажу први пута и који су, успркос времену у којем живе и стварају, успјели побјећи од устаљених умјетничких оквира и задржати осебујан ликовни језик.  

Музеј наивне и маргиналне уметности 2024. Сва права задржана.
Privacy Policy / Terms of Use